Wat is het verschil tussen 1‑fase en 3‑fase laadkabels?

Wat is het verschil tussen 1‑fase en 3‑fase laadkabels?
Wat is het verschil tussen 1‑fase en 3‑fase laadkabels?

Technische achtergrond

Een 1‑fasige laadkabel transporteert stroom via één fase (en nul), wat maximaal circa 7,4 kW laadvermogen oplevert bij 32 A. Een 3‑fasige kabel gebruikt drie fasen tegelijk en haalt zo tot wel 22 kW (3 × 32 A) bij geschikt laadpunt en auto. Het verschil zit ‘m in de aderaansluiting binnen de kabel: een 3‑fasige kabel heeft drie stroomvoerende geleiders, een 1‑fasige slechts één.

Wanneer kies je welke?

Voor thuisladers met enkel een enkelfasige aansluiting volstaat een 1‑fase kabel. Heb je driefasige krachtstroom (380 V) in je meterkast en ondersteunt je auto 3‑fasig laden, dan profiteer je met een 3‑fasige kabel van veel kortere laadtijden. Onderweg aan publieke laadpalen is 3‑fasig steeds gangbaarder, maar check altijd voor vertrek het type aansluiting dat je kabel vereist.

Wat is het verschil tussen 1‑fase en 3‑fase laadkabels?
Wat is het verschil tussen 1‑fase en 3‑fase laadkabels?

Voor‑ en nadelen op een rij

1‑fase kabel: eenvoudiger, goedkoper, lichtere kabel; laadt iets langzamer.
3‑fase kabel: hogere laadsnelheid, robuuster, iets zwaarder in gewicht en prijs.
Maak je veel lange ritten en wil je thuis én publiek snel opladen, dan weegt het hogere aanschafbedrag van een 3‑fasige kabel vaak op tegen de tijdswinst.

Onze categorieën.